Geschiedenis De agenda achter de Olympische Spelen

Geschiedenis: De agenda achter de Olympische Spelen

Wanneer?

Datum

woensdag 19 januari 2022
woensdag 26 januari 2022
woensdag 02 februari 2022


Lestijden

19.30 - 21.30 uur

Waar?


Corlaer College

Ds. Kuypersstraat 3

3863 CA Nijkerk


Ingang: achterzijde VMBO gebouw (via Vlinderlaan)

Kosten?


Prijs € 72,50 p.p.


Minimaal aantal deelnemers: 6

Maximaal aantal deelnemers: 16

Breaking news!
Japan deelt geen condooms meer uit aan atleten. Maar waarom is dit dat zo belangrijk? En waren de Spelen van 1936 niet gewoon pure reclame voor het Duitsland van Adolf Hitler?

 

De Olympische Spelen bestaan al lang, namelijk sinds de oude Grieken. Desondanks verdwenen de Spelen en kwamen ze eind 19e eeuw weer terug. Dit had echter een heel ander doel, toch?

 

 Wat gaan we tijdens deze cursus doen?

 De Olympische Spelen zijn zoveel meer dan sport. In deze cursus gaan we kijken naar historische voorbeelden uit zowel de Oudheid als de twintigste eeuw en erachter komen waarom dit zo was (of niet).

Cursusmateriaal

Het cursusmateriaal ontvangt en betaalt u rechtstreeks aan de docent(e)

Cursus

Boek

ISBN

Indicatieprijs

De agenda achter de Olympische Spelen

nog niet bekend

nog niet bekend

nog niet bekend





Docent: Wilson Hoogers

Vandaag de dag is de wereld complex, maar om die wereld en elkaar te begrijpen, zal men het verleden moeten bestuderen.


Voor mij begon mijn interesse voor geschiedenis al toen ik vrij jong was. Mijn ouders namen mij van kleins af aan al mee op reis. Dit waren reizen door Europa, maar ook door de wereld. Geen strandvakantie, maar een natuur- en cultuurvakantie. En op deze manier kom je vanzelf in aanraking met verschillen, maar ook de geschiedenis – het ontstaan – van deze verschillende culturen. Dat vonden ze belangrijk. En ook nu probeer ik zo veel mogelijk van deze wereld en de geschiedenis te zien en te ervaren. Het mag dus ook geen verrassing zijn dat ik nog graag ieder jaar veel op reis ga. Hiernaast ben ik fervent wandelaar. Ieder jaar loop ik de 50 kilometer van de Nijmeegse Vierdaagse. Maar een land is meer dan alleen steden, de natuur zegt ook iets over hoe een land zich heeft gevormd. En die natuur verken ik het liefste op wandelschoenen.


Toch ben ik toevalligerwijs in het onderwijs terechtgekomen. Ook hiervoor heb ik een weg moeten bewandelen. Als middelbare scholier vond ik het vak geschiedenis altijd wel leuk en was ik er ook goed in, maar ik wist niet wat ik wilde worden. Presenteren vond ik maar niks en de lerarenopleiding geschiedenis was een tijdelijke oplossing om met een propedeuse geschiedenis en/of politicologie aan de universiteit te gaan studeren. Maar tijdens die opleiding kwam ik erachter hoe het is om mensen iets te leren, te enthousiasmeren en te interesseren.


Bij mijn volgende stap als docent geschiedenis op het Corderius College in Amersfoort, waar ik nu werk, probeer ik er alles uit te halen wat erin zit. Wat een groot compliment is het om die kinderen te helpen om stapjes te zetten in hun vaardigheden. Een voorbeeld te mogen zijn of hen normen en waarden mee te kunnen geven. Of als kinderen gewoon simpelweg aangeven jouw vak toch leuk te vinden door de manier hoe het wordt vormgegeven. Dan weet je dat je het niet voor niks hebt gedaan.


En ook bij de VUN wil ik jullie blijven enthousiasmeren, maar ook vooral interesseren voor de onderwerpen en dit belangrijke en mooie vak!