Lezing: Bas van de Goor - Sporten met diabetes

Bibliotheek Nijkerk

Frieswijkstraat 99

3861 BK Nijkerk

Bewegen is gezond voor iedereen, maar helemaal voor mensen met diabetes of voor mensen die een grote kans hebben om diabetes te krijgen. Regelmatig wandelen helpt diabetes te voorkomen. Er zijn wandelgroepen voor mensen in het hele land waar je kunt beginnen met wandelen. Zo eenvoudig is het!

Aan het einde van zijn volleybal carrière kreeg Bas de diagnose diabetes type 1. Nadat hij stopte richtte hij de Bas van de Goor Foundation (BvdGF) op met de missie om mensen met diabetes in beweging te brengen naar een betere kwaliteit van leven.

Als je diabetes hebt dan is je lichaam niet meer in staat om je bloedsuikerspiegel automatisch op het juiste niveau te houden. Sporten of bewegen kan je helpen om je diabetes beter te reguleren. Maar soms is dat best even puzzelen.

Al 15 jaar vertelt Bas dat je wel degelijk op een hoog niveau kan sporten, ook als je diabetes hebt. In 2006 liep hij een marathon en in 2008 beklom hij de Kilimanjaro. Bas raakte geïnspireerd door het verhaal van de Engelse roeier Sir Steve Redgrave. Raak jij geïnspireerd door het verhaal van Bas?

Nieuwsgierig naar wat de BvdGF organiseert tijdens het 15 jarige jubileum? Of meer weten of sporten en diabetes? Ga dan naar https://www.bvdgf.org/

Gastspreker: Bas van de Goor

Bas van de Goor speelde 295 interlands voor het Nederlands volleybalteam in de periode van 1993-2000. Het hoogtepunt was het winnen van de Olympische finale in 1996, toen Italië na een bloedstollende finale werd verslagen. Verdere speelde hij ook acht jaar in de Italiaanse competitie. Aan het einde van zijn carrière kreeg hij de diagnose diabetes type 1.

Nadat hij stopte richtte hij de Bas van de Goor Foundation op met de missie om mensen met diabetes in beweging te brengen naar een betere kwaliteit van leven. Bas was samen met Manon Nummerdor-Flier toernooidirecteur van het FIVB WK Volleybal Vrouwen in 2022 in Nederland en Polen.