Vogelcursus i.s.m. IVN Nijkerk-Putten

Corlaer College

Ds. Kuypersstraat 3

3863 CA Nijkerk

Ingang: achterzijde VMBO gebouw (via Vlinderlaan)

Excursielocaties
wordt bekend gemaakt tijdens de lessen

Minimaal aantal deelnemers: 8

Leden van de IVN Nijkerk/Putten kunnen via de mail bij hun ledenadministratie een kortingscode aanvragen waarmee zij 10% korting op deze cursus ontvangen

Vogels kijken en luisteren is spannend én ontspannend tegelijk. Het kan samen of juist lekker in je eentje. Het is een geweldige en onuitputtelijke hobby en steeds meer mensen komen daar achter. In het voorjaar van 2024 verzorgt IVN Nijkerk een cursus voor beginnende vogelaars om te ‘leren kijken met onze oren’.

Tijdens vijf avonden wordt stilgestaan bij verschillende thema’s. De lessen gaan over de bouw van de vogels, hun eigenschappen en hun gedrag, vogeltrek, kenmerken en geluiden van vogels in verschillende biotopen (tuin, bos, weide, moeras). Ook de roofvogels en uilen komen aan bod. De eerste avond gaat o.a. over boeken/vogelgidsen, apps en verrekijkers.

Voor iedere natuurliefhebber een geweldige kans om de vogelkennis te verrijken.

Het betreft een basiscursus over vogels, maar mede door de excursies kan er ook in de praktijk ontzettend veel geleerd worden. We luisteren naar vogels, zoeken ze op en proberen ze in de kijker te krijgen. Tijdens de excursie wordt natuurlijk ook informatie gegeven over de vogels die we tegenkomen. Eerst komen de vogels aan bod die in de winter hier blijven. Naarmate het voorjaar vordert, horen we ook de trekvogels die de winter in het warme zuiden hebben doorgebracht en terugkeren naar onze streken.

Na afloop van de cursus kan je vogels herkennen op uiterlijk, zang en leefgebied.

Praktische zaken

Genoemde excursie data zijn onder voorbehoud, onder andere afhankelijk van weersomstandigheden.

Voor de cursus heb je een goede verrekijker nodig. IVN Nijkerk heeft ook enkele verrekijkers voor uitleen beschikbaar.

Cursusmateriaal

Het cursusmateriaal ontvangt en betaalt u rechtstreeks aan de docent(e)

Cursus

Boek

Indicatieprijs

Vogelcursus

Lesmateriaal via IVN

n.v.t.

€ 10

Verrekijker

zelf aanschaffen

Docenten: IVN-docenten

De cursusavonden zullen worden verzorgd door diverse IVN-docenten.

IVN Nijkerk
IVN-Nijkerk heeft als werkgebied Nijkerk, Nijkerkerveen, Hoevelaken, Bunschoten-Spakenburg en Putten, met bijbehorende buurtschappen. Hier op het randje van de Veluwe vindt u zeer afwisselende natuur met bossen, heide, polders, veenontginningen, landgoederen en hoeven- of kampenlandschappen.

In de omgeving van Nijkerk is veel te beleven: een divers landschap met enorme uitersten. Van oeroude polders tot nog veel oudere stuwwallen, van dorpen tot landgoederen, van cultuurlandschap tot natuurschoon. IVN Nijkerk is al 35 jaar actief op het raakvlak van natuur en cultuur in eigen omgeving en nodigt u uit om dit mee te beleven.

IVN Nijkerk werkt samen; met de gemeente, met scholen, met andere natuurverenigingen. Er zijn activiteiten voor mensen van alle leeftijden.  IVN-Nijkerk organiseert een heel scala aan activiteiten, waar u de omgeving van Nijkerk, met de diverse flora en fauna, beter door leert kennen.