Lezing: Pelgrim op twee werelddelen - Santiago de Compostela en Kumano Kodo

Lezing: Pelgrim op twee wereld delen - Santiago de Compostela en Kumano Kodo

Donderdag 06 maart 2025 o.v.b.

19.30 - 21.30 uur

Bibliotheek Nijkerk

Frieswijkstraat 99

3861 BK Nijkerk

Ben jij geïnteresseerd in pelgrimsroutes en de diepere betekenissen die schuilgaan achter deze bijzondere reizen? Kom dan naar de lezing "Pelgrim op Twee Werelddelen: Santiago de Compostela en Kumano Kodo" bij de VUN, en ontdek de spirituele connecties tussen deze twee iconische pelgrimsroutes.

Voor de middeleeuwse mens was het pelgrimeren een daad van devotie, een manier om vergiffenis voor zonden te verkrijgen, of een straf opgelegd door de kerk. Pelgrimsroutes zijn echter niet alleen verbonden aan het christendom; in vrijwel alle geloofsculturen zijn er heilige plaatsen waar pelgrims, zowel vroeger als nu, naartoe trekken om religieuze of seculiere redenen.

Tijdens deze lezing maak je kennis met de Camino naar Santiago de Compostela in Spanje en de Japanse Kumano Kodo. Hoewel ze zich aan weerszijden van de wereld bevinden, zijn deze pelgrimsroutes spiritueel met elkaar verbonden. De pelgrim die naar Kumano loopt, volgt de weg naar het oosten, waar de zon opkomt. De pelgrim op weg naar Santiago bereikt zijn doel in het westen, daar waar de zon ondergaat. Het bijzondere is dat deze twee routes de enige pelgrimswegen ter wereld zijn die op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staan. Als je beide routes hebt afgelegd, mag je jezelf een ‘dual pilgrim’ noemen.

Laat je tijdens deze lezing virtueel meenemen op een wandeling over 'de weg' van vroeger en nu, en ontdek de bijzondere plekken en verhalen die deze twee werelddelen verbinden.

Gastspreker: Caroline van Ommeren

Caroline van Ommeren studeerde sociale geografie aan de Universiteit van Amsterdam. De laatste 25 jaar is zij werkzaam in de reiswereld, als zelfstandig reisontwikkelaar en als begeleider van natuur-, kunst- en cultuurreizen wereldwijd.

Ook werkt ze als nationaal gids (Guidor-gecertificeerd) met name in Amsterdam en wijde omgeving.

Daarnaast is Caroline (reis)schrijver voor diverse opdrachtgevers en geeft lezingen en presentaties. Auteur van het boek ‘Dwarrelende bloesem, knipperend neonlicht - verhalen uit Tokio’.