Historische Lezing: Echt Nep

Bibliotheek Nijkerk

Frieswijkstraat 99

3861 BK Nijkerk

Historische themalezing in de Maand van de Geschiedenis: "Echt Nep"

Ontdek de fascinerende wereld van bedrog en illusie tijdens onze lezing "Echt Nep" in de Maand van de Geschiedenis! Duik in de verhalen van vervalsingen, imitatie en misleiding door de eeuwen heen.

Wat kun je verwachten?

Deze boeiende lezing onthult hoe bedrog en imitatie altijd een rol hebben gespeeld in de geschiedenis. Wilson Hoogers neemt je mee op een reis door de tijd en laat zien hoe het onderscheid tussen echt en nep vaak verrassend dun is.

Waarom wil je deze lezing niet missen?

"Echt Nep" biedt een unieke kijk op hoe misleiding en imitatie door de geschiedenis heen zijn gebruikt, soms met grote gevolgen. Of je nu een geschiedenisfanaat bent of gewoon nieuwsgierig naar de schaduwzijde van historische verhalen, deze lezing zal je verrassen en inspireren.

Schrijf je nu in en ontdek de intrigerende wereld van "Echt Nep"!

Mis deze kans niet om deel te nemen aan een avond vol verrassingen en historische inzichten. Wij kijken ernaar uit om je te verwelkomen op deze bijzondere lezing!

Gastspreker: Wilson Hoogers

Vandaag de dag is de wereld complex, maar om die wereld en elkaar te begrijpen, zal men het verleden moeten bestuderen.

Voor mij begon mijn interesse voor geschiedenis al toen ik vrij jong was. Mijn ouders namen mij van kleins af aan al mee op reis. Dit waren reizen door Europa, maar ook door de wereld. Geen strandvakantie, maar een natuur- en cultuurvakantie. En op deze manier kom je vanzelf in aanraking met verschillen, maar ook de geschiedenis – het ontstaan – van deze verschillende culturen. Dat vonden ze belangrijk. En ook nu probeer ik zo veel mogelijk van deze wereld en de geschiedenis te zien en te ervaren. Het mag dus ook geen verrassing zijn dat ik nog graag ieder jaar veel op reis ga. Hiernaast ben ik fervent wandelaar. Ieder jaar loop ik de 50 kilometer van de Nijmeegse Vierdaagse. Maar een land is meer dan alleen steden, de natuur zegt ook iets over hoe een land zich heeft gevormd. En die natuur verken ik het liefste op wandelschoenen.

Toch ben ik toevalligerwijs in het onderwijs terechtgekomen. Ook hiervoor heb ik een weg moeten bewandelen. Als middelbare scholier vond ik het vak geschiedenis altijd wel leuk en was ik er ook goed in, maar ik wist niet wat ik wilde worden. Presenteren vond ik maar niks en de lerarenopleiding geschiedenis was een tijdelijke oplossing om met een propedeuse geschiedenis en/of politicologie aan de universiteit te gaan studeren. Maar tijdens die opleiding kwam ik erachter hoe het is om mensen iets te leren, te enthousiasmeren en te interesseren.

Bij mijn volgende stap als docent geschiedenis op het Corderius College in Amersfoort, waar ik nu werk, probeer ik er alles uit te halen wat erin zit. Wat een groot compliment is het om die kinderen te helpen om stapjes te zetten in hun vaardigheden. Een voorbeeld te mogen zijn of hen normen en waarden mee te kunnen geven. Of als kinderen gewoon simpelweg aangeven jouw vak toch leuk te vinden door de manier hoe het wordt vormgegeven. Dan weet je dat je het niet voor niks hebt gedaan.

En ook bij de VUN wil ik jullie blijven enthousiasmeren, maar ook vooral interesseren voor de onderwerpen en dit belangrijke en mooie vak!

Privacy policy