Historische lezing: De eeuwige strijd tegen de Zee

Van Noortstraat 36

3864 EV Nijkerkerveen

Prijs : € 8,50

Vanavond verzorgt waterexpert Ronald van de Vate een boeiende lezing over de eeuwige strijd van Nederland tegen het water. Tijdens deze avond neemt Ronald je mee door vier korte historische documentaires, die elk een fascinerend hoofdstuk belichten uit onze nationale geschiedenis van drooglegging, bescherming en leven met water.

Aan de hand van zeldzaam beeldmateriaal duiken we in de verhalen van moedige pioniers, vissers en ingenieurs die alles op alles zetten om ons land te beschermen tegen het water en het land te winnen van de zee. De avond biedt een unieke kijk op het voortdurende gevecht tegen overstromingen, maar ook op de creativiteit en volharding waarmee Nederland zijn welvaart aan het water dankt.

De vier films die vertoond worden:

• Der Zee ontrukt (1950) – Een zwart-witfilm van Herman van der Horst over de drooglegging van de Noordoostpolder. Met een bijzondere focus op de 'droogleggers' en de Urker vissers die hun viswater zien verdwijnen.

• En de zee was niet meer (1955) – Een kleurrijke film van Bert Haanstra die het verdwijnen van de folklore rond het IJsselmeer in beeld brengt, als gevolg van de afsluitdijk en inpoldering.

• Prijs de Zee (1959) – Een indrukwekkende zwart-wit film van Herman van der Horst die laat zien hoe de zee Nederland zowel rampspoed als rijkdom brengt, en hoe Nederlanders hun band met het water telkens opnieuw definiëren.

• Delta Phase 1 (1960) – Een kleurenfilm van Bert Haanstra over de afsluiting van het Veerse Gat met een caissondam, onderdeel van de beroemde Deltawerken die Nederland veilig moesten stellen na de Watersnoodramp.

Laat je inspireren door deze historische beelden en leer meer over de indrukwekkende waterwerken en het vakmanschap dat Nederland tot een wereldleider in waterbeheer maakt. Mis deze kans niet om een uniek perspectief op onze watergeschiedenis te krijgen!

Gastspreker: Ronald van de Vate

Ronald van de Vate (1951) was werkzaam bij het KNMI in de Bilt. In 2006 begon hij zijn eigen meteorologisch adviesbureau AMO-meteo.

Hij schreef in 2016 zijn eerste boek ‘In het voetspoor van Bert Haanstra’, een wandelgids met negen wandelingen waarvan de volgorde kan worden gezien als een levenstijdlijn van een van Nederlands grootste filmregisseurs.

Ronald van de Vate is daarnaast ook auteur van
Hart voor Glas(2022) en De zomerse Fanfare van 1958(2018).