Historische & Natuurlezing: Jaws in het Kwadraat

Frieswijkstraat 99

3861 BK Nijkerk

Jaws in het Kwadraat: Ontdek de Reusachtige Otodus Megalodon

Ben jij gefascineerd door de wereld van haaien? Duik dan in de fascinerende geschiedenis van de Otodus megalodon, de gigantische haai die ooit de oceanen beheerste, tijdens de lezing "Jaws in het Kwadraat".

In deze lezing neemt Paul Hille je mee op een spannende reis door de evolutie van haaien, met speciale aandacht voor de Otodus megalodon. Deze kolossale haai, die eruitzag als een enorme versie van de witte haai, kon even groot worden als een lijnbus! Zijn tanden, zo groot als een mensenhand, zijn tegenwoordig de droom van iedere verzamelaar.

Je leert over de verschillende theorieën rondom het ontstaan van deze indrukwekkende haaiensoort en de mogelijke relatie met de recente witte haai. Daarnaast ontdek je de belangrijkste mijlpalen in de evolutie van haaien en de verschillen tussen haaien en beenvissen. Paul Hille zal ook ingaan op de wetenschappelijke indeling van haaien en wat deze ons vertelt over hun fascinerende geschiedenis.

Wat leidde uiteindelijk tot het uitsterven van de Otodus megalodon? Ook daarover krijg je tijdens deze lezing verschillende theorieën te horen. Om de geschiedenis echt tot leven te brengen, brengt Paul Hille ook literatuur en fossielen mee om te laten zien.

Laat je meevoeren in het verhaal van deze reusachtige haai en ontdek de geheimen van de Otodus megalodon. Schrijf je in voor "Jaws in het Kwadraat" en beleef een avond vol spectaculaire feiten en inzichten!

Gastspreker: Paul Hille

Paul Hille (1969) verzamelt sinds 1975 fossielen. Hij is afgestudeerd in bestuurskunde (EUR) en werkzaam als financieel coördinator bij de overheid.

Paul is actief als amateur paleontoloog en is o.a. actief geweest als redacteur van het geologische tijdschrift GEA. Tevens is hij bestuurslid geweest van de Werkgroep Pleistocene Zoogdieren (WPZ). Van het door de WPZ uitgegeven tijdschrift Cranium is hij redacteur geweest.

Daarnaast heeft hij bijgedragen aan het eerste trilobietenmuseum ter wereld; het Back to the Past Museum in Mexico. Ook heeft hij meegewerkt aan verschillende paleontologische tentoonstellingen in Natuurhistorische musea in Nederland.

Van de fossielen fascineren hem vooral de oudste meercellige levensvormen, zoals de Ediacara fauna en de trilobieten die later ontstonden.

Hij verzorgt lezingen over verschillende wetenschappelijke vakgebieden.