Muzieklezing: Swingende Sixties: Muziek uit de Jaren '60 in Amersfoort

Frieswijkstraat 99

3861 BK Nijkerk

Swingende Sixties: Muziek uit de Jaren '60 in Amersfoort

Herleef de bruisende muziek van de jaren '60 tijdens een onvergetelijke avond vol verhalen en liveoptredens! Onder de titel "Swingende Sixties" nemen Jacques Smulders en Bert Labrie je mee terug naar de tijd waarin de Amersfoortse muziekscene tot leven kwam.

Jacques Smulders, die vorig jaar een boek schreef over de popmuzikanten uit de regio Amersfoort in de jaren '60, en Bert Labrie, ooit bekend als de "Cliff Richard van Amersfoort", delen niet alleen hun persoonlijke herinneringen, maar laten je ook genieten van de muziek die de jeugd van toen in vervoering bracht.

De jaren '60 waren een tijd van revolutie en vrijheid, waarin de livemuziek en danscultuur hoogtij vierden. Met de komst van Indische Nederlanders ontstonden indobands die de rock & roll naar Amersfoort brachten. De muziekstijl werd radicaal veranderd door bands als The Beatles, die met hun meerstemmige beatstijl de jeugd in beweging brachten. Aan het einde van het decennium veranderde de muziekwereld opnieuw met de opkomst van DJ's, waardoor veel bands uit dansgelegenheden verdwenen.

Tijdens deze avond herbeleef je de glorie van de Amersfoortse muziekscene in de jaren '60. Je hoort verhalen over de beatconcerten in Circus Boltini, de dansavonden in Club 33, en ontmoet de muzikanten die de rock & roll en beatmuziek in de regio op de kaart zetten. Jacques Smulders vertelt over zijn boek, dat de muzikanten en bands van die tijd in het zonnetje zet, en Bert Labrie laat je met zijn muziek teruggaan naar die swingende tijd.

Mis deze unieke kans niet om de sfeer van de sixties te herbeleven met muziek, verhalen en herinneringen uit Amersfoort. Schrijf je in voor een avond vol nostalgie en ontdek hoe de jaren '60 de muziekscene van Amersfoort voor altijd veranderden!

Gastsprekers: Jacques Smulders en Bert Labrie

In 1961 verhuisde de familie Smulders naar Amersfoort en ontmoette Jacques na enige tijd Bert Labrie, Henk Leusink en Hans Beenhakker, die het gitaarcombo The Elements hadden opgericht en een Bassist zochten.

In enkel jaren wisselde de band regelmatig van leden en zeker ook van repertoire. Het belangrijke gitaarwerk van de Shadows veranderde in songs van The Beatles, The Stones, The Hollys, The Kinks enz.

Jacques schreef midden zestigerjaren veel songs samen met de toenmalige zanger John Brands (later Zen). Hieruit rolde twee singles bij platenmaatschappij Iramac van Willem Duys.

The Elements met drummer Ilja Gort hadden tot eind 1968 televisieoptredens in Nederland en België en traden op in eigen land en Duitsland, meestal via impresariaten. In Hilversum hadden The Elements een eigen Fanclub want daar woonde de toenmalige manager Hans Buunk.

In 1974 componeerde Jacques in opdracht van de gemeente Amersfoort, Het Keistadlied en voor de Amersfoortse kroegen Het Kroegenlied, beiden op single uitgebracht. In 1985 kwamen The Elements nog een keer bij elkaar tijdens de Amersfoortse Back to The Sixties in De Flint, in de bezetting uit 1963 met o.a. Mels Punt die altijd bij de band is gebleven. Na 45 jaar heeft Jacques de draad weer helemaal te pakken in de Sixties Generation.