Natuurlezing: Nijkerkse Landschappen: Een Reis door Tijd en Natuur

't Veense Hart

Van Noortstraat 36

3864 EV Nijkerkerveen

Ben jij benieuwd naar hoe de prachtige landschappen rondom Nijkerk zijn ontstaan? Dan mag je de lezing *"Nijkerkse Landschappen: Een Reis door Tijd en Natuur"* niet missen! In deze boeiende presentatie neemt Hennie Sohl je mee op een fascinerende reis door de geologische geschiedenis van de regio.

Ontdek hoe de polder Arkemheen, het kleinschalige slagenlandschap achter Nijkerk, en het veenlandschap rond Nijkerkerveen hun unieke vorm en karakter hebben gekregen. Hennie vertelt hoe deze verschillende landschappen zijn ontstaan, te beginnen met de laatste twee ijstijden – het Salien en het Weichselien – die zich zo’n 150.000 tot 10.000 jaar geleden afspeelden. Tussen deze ijstijden in lag het warmere tussenijstijd, het Eemien, waarna de meest recente periode, het Holoceen, begon.

Tijdens de ijstijden lag de zeespiegel tientallen meters lager dan nu, terwijl deze in het Eemien en Holoceen weer steeg. Dit had grote invloed op de afzetting van grondsoorten en de vorming van het landschap. Vanaf het jaar 1000 begon ook de mens steeds meer invloed uit te oefenen op het landschap, wat heeft geleid tot de prachtige omgeving die we nu kennen.

Laat je meevoeren door het verhaal van de aarde en de natuur, en ontdek hoe de landschappen van Nijkerk door de eeuwen heen hun huidige vorm hebben gekregen. Deze lezing biedt een unieke kans om dieper inzicht te krijgen in de geschiedenis van je eigen omgeving.

Mis deze bijzondere lezing niet en reserveer je plek vandaag nog!

Gastspreker: Hennie Sohl

Hennie Sohl, een gepassioneerde oud-docent aardrijkskunde.. Zijn passie voor natuur en milieu ontstond al in zijn jeugd, toen zijn biologiedocent op de middelbare school in 1970 een milieuweek organiseerde met het treffende motto 'Dag vogels, dag bloemen, dag vissen, dag mensen.' Sindsdien is Hennie vastbesloten om bij te dragen aan het behoud van onze natuurlijke omgeving.

In 1973 was Hennie betrokken bij de oprichting van een milieugroep in zijn toenmalige woonplaats Mijdrecht, en een jaar later stond hij aan de wieg van de IVN-afdeling De Ronde Venen. Zijn betrokkenheid bij IVN (Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid) is sindsdien een constante factor in zijn leven gebleven, waarbij hij nu ook actief is bij IVN Nijkerk, als docent voor o.a. de natuurcursus.

Daarnaast werkte Hennie van 1984 tot 1986 als veldwerker bij de Stichting Veldwerk Ontwikkelingssamenwerking IJsselmeerpolders en later van 1986 tot 2000 als educatiemedewerker bij Oikos in Midden-Nederland. Hier ondersteunde hij lokale en regionale werkgroepen op het gebied van ontwikkelingssamenwerking en was hij betrokken bij het opzetten van campagnes rond kritisch consumeren, bewust bankieren en milieubewust leven. Zijn werk weerspiegelt zijn diepe betrokkenheid bij milieuproblematiek, klimaatsverandering en de wereldwijde ongelijkheid tussen rijk en arm.

Nu brengt Hennie zijn kennis en ervaring naar de Volksuniversiteit Nijkerk (VUN), waar hij een lezing verzorgt over de unieke landschappen rondom Nijkerk. Met zijn jarenlange ervaring en onverminderde enthousiasme zal Hennie je meenemen op een fascinerende reis door de geologische geschiedenis van de regio, en laten zien hoe mens en natuur samen het landschap hebben gevormd tot wat het vandaag is.

Met Hennie Sohl als gids krijg je niet alleen inzicht in het landschap, maar ook in de grotere milieu- en duurzaamheidsvraagstukken die ons allemaal aangaan. Mis deze unieke kans niet om van zijn expertise te leren en je horizon te verbreden!