Natuurlezing: Van IJstijd tot Stuwwal - De ontstaansgeschiedenis van Centraal Nederland

Natuurlezing: Van IJstijd tot Stuwwal: De ontstaandsgeschiedenis van Centraal Nederland

Donderdag 30 januari 2025

Bibliotheek Nijkerkerveen
't Veense Hart

Van Noortstraat 36

3864 EV Nijkerkerveen

Van IJstijd tot Stuwwal: De Ontstaansgeschiedenis van Centraal Nederland

Ben je benieuwd naar de indrukwekkende geschiedenis van het landschap waarin je leeft? Ontdek tijdens deze lezing hoe de stuwwallen van Centraal Nederland, zoals de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe, hun karakteristieke vormen kregen tijdens de ijstijden.

In deze lezing duik je in de fascinerende wereld van het Kwartair, de periode waarin ijstijden Nederland vormden. Met behulp van de geomorfologische kaart van Centraal Nederland leer je hoe deze krachtige natuurkrachten de indrukwekkende stuwwallen hebben gevormd die ons landschap vandaag de dag domineren.

Je krijgt een unieke kans om zeldzame foto's te zien van gestuwde aardlagen, genomen in voormalige zandgroeves, die een bijzonder inzicht geven in de onderliggende structuren van onze heuvels en dalen. Bovendien ontdek je hoe het huidige landschap van de Gelderse Vallei zich heeft gevormd na de ijstijden.

Deze lezing biedt je een diepgaand begrip van de krachten die het Nederlandse landschap hebben gevormd en brengt je dichter bij de natuurlijke geschiedenis van de regio waar je woont.

Schrijf je in en laat je meenemen op een reis door de tijd, terug naar de oorsprong van ons gevarieerde en prachtige landschap.

Gastspreker: Huib van den Brink

"Ik heb als exploratie geoloog over de wereld in de olie-industrie gewerkt, na aanvankelijk als fysisch geograaf te zijn afgestudeerd.

Na mijn pensioen ben ik me gaan verdiepen in de stuwwalvorming. Deze interesse werd aangewakkerd door ontsluitingen die ik fietsend over de Utrechtse Heuvelrug in bouwputten waarnam."

Dit heeft geresulteerd een serie artikelen in Grondboor en Hamer en een aantal lezingen voor ondermeer historische/heemkunde verenigingen.

Momenteel is Huib actief als veldgeoloog in Nederland, waar zijn focus ligt op het bestuderen van gletsjerafzettingen uit de voorlaatste ijstijd. We kijken ernaar uit om te leren van zijn expertise en unieke inzichten.