Lezing & Proeverij: Ontdek de wijnen van Italë

Kade 10

Westkadijk 10

3861 MB Nijkerk

Italië is een bijzonder wijnland: er zijn enorme verschillen in klimaat van noord tot zuid en er staan honderden inheemse druivenrassen aangeplant. Wil je meer weten over de geschiedenis van Italiaanse wijnen, de bekendste druiven, Italiaanse wijnetiketten en Italiaanse wijnhuizen? Dan mag je deze avond niet missen!

Italië als wijnland in het kort

• Grootste wijnproducent ter wereld!
  • 850.000 hectare aan wijngaarden
  • Productie van meer dan 53 miljoen hectoliter wijn per jaar
  • Druivenrassen: pinot grigio, nebbiolo, sangiovese, albana, trebbiano, verdicchio, barbera, vernaccia

• Wijnstreken: Puglia, Toscane, Sicilië, Sardinië, Marken, Piemonte, Latium, Veneto, Friuli, Lombardije, Umbrië

De modernisering van de Italiaanse wijnbouw

In de 6e eeuw voor Christus werd de wijnbouw in Zuid-Italië geïntroduceerd door de eerste Griekse kolonisten. Dit was het begin van de wijnbouw zoals we die nu kennen. Inmiddels is de Italiaanse wijn niet meer uit ons leven te denken en is het land de grootste wijnproducent ter wereld!

Vanaf de 17e en 18e eeuw tot halverwege de 20e eeuw vond er weinig vernieuwing plaats in de Italiaanse wijnbouw. Terwijl de Spanjaarden en Fransen hun wijnkennis verder ontwikkelden en verfijnden, bleef de wijnbouw in Italië zo'n beetje stilstaan tot ver na de Tweede Wereldoorlog.

Gelukkig is er in de afgelopen halve eeuw ontzettend veel veranderd in Italië: het land is enorm gemoderniseerd en de kwaliteit van Italiaanse wijn is daardoor sterk toegenomen. Vandaag de dag vind je sommige van de beste wijnen ter wereld in Italië!

Classificatie op wijnetiketten

De Italianen volgen bij het opstellen van het etiket de Europese richtlijnen. De volgende classificatie (van laag naar hoog) zijn te vinden op de wijnetiketten:

• Vino da tavola: tafelwijn. Dit zijn meestal eenvoudige wijnen die geen oorsprongsbenaming hebben. De gebruikte druiven kunnen uit diverse gebieden in Italië afkomstig zijn. Tafelwijnen zijn meestal blends van verschillende druiven
  • Indicazione Geografica Tipica (IGT): wijn uit een omschreven gebied (bijvoorbeeld Piemonte of Sicilië). De wijn moet voor minstens 85% afkomstig zijn uit het geografische gebied dat op het etiket genoemd wordt
  • Denominazione di Origine Controllata (DOC): kwaliteitswijn met gecontroleerde herkomstaanduiding. Deze wijn is aan strenge regels gebonden wat betreft druivenrassen, productiegebied en vinificatietechnieken
  • Denominazione di Origine Controllata e Garantita (DOCG): kwaliteitswijn met gecontroleerde én gegarandeerde herkomstaanduiding. De term garantita garandeert de superieure kwaliteit van deze wijnen.

Wat gaan we deze avond doen?

Sinds enige tijd kunt u bij Slijterij-Wijnhandel “De Moor” ook terecht voor proeverijen en dat is precies wat we gaan doen tijdens deze avond.

Onder deskundige leiding wordt u wegwijs gemaakt in de wereld van wijnen uit Itali. Jarno van Bambost zal u diverse soorten laten proeven en daarbij boeiende verhalen vertellen over de herkomst.

TIP:

Maak van deze avond een avondje uit door voorafgaand aan de Lezing & Proeverij een tafeltje te reserveren voor het diner of een dagschotel bij Kade10.
Klik hier om naar de website van Kade10  te gaan. Geef bij de reservering even aan dat je meedoet aan de lezing & proeverij van de VUN.

Gastheer: Jarno van Bambost

Hi! Mijn naam is Jarno van Bambost. Ik ben 23 jaar en woon in Nijkerk. Ik heb bij verschillende wijnbedrijven gewerkt, zoals Gall&Gall en Chateau Amsterdam en ondertussen ben ik al meer dan twee jaar werkzaam bij Wijnhandel en Slijterij De Moor.

Mijn passie voor wijn is eigenlijk aangewakkerd door anderen. In de winkel kreeg regelmatig vragen omtrent verschillende wijnstijlen of combinaties met eten. Door hier verder in te duiken kwam ik erachter dat wijn een super interessant product is, met een hele wereld erachter vol verschillende herkomsten en verhalen. Zo ben ik de afgelopen jaren verder gaan leren, ontdekken en proeven.

Inmiddels heb ik verschillende wijnopleidingen en cursussen afgerond, waaronder SDEN niveau 2 en 3, maar er valt voor mij nog steeds heel veel te leren in de wereld van wijn. Daar neem ik anderen dan ook graag in mee!