Muzieklezing: Georg Friedrich Händel

't Veense Hart

Van Noortstraat 36

3864 EV Nijkerkerveen

Georg Friedrich Händel(Engels:George Frideric Handel) was een Duits-Britse barokcomponist. Händel schreef veel muziek-dramatische werken: 42 opera's, 29 oratoria, meer dan 120 cantates, trio's en duetten. Dat komt overeen met ongeveer 2000 aria's . Verder Engelse, Duitse, Italiaanse en Latijnse kerkmuziek, serenades en odes.

Onder zijn instrumentale werken vallen de orgelconcerten, concerti grossi, ouvertures en kamermuziek zoals fluit-, hobo- en vioolsonates en werken voor  klavicimbel en orgel.

Samen met Johann Sebastian Bach, die in hetzelfde jaar (1685) werd geboren, wordt Händel als een van de grootste componisten van zijn tijd gezien. Händel componeerde in totaal meer dan 610 werken, waarvan vele nog steeds worden uitgevoerd.

In tegenstelling tot Bach stamde Händel niet uit een muzikale familie. De Händels waren welgestelde ambachtslieden: grootvader Valentin Händel was kopersmid en zijn vader Georg Händel was zijn loopbaan als barbier begonnen en bracht het tot vorstelijk Saksisch en keurvorstelijk Brandenburgs kamerdienaar en lijfchirurg.

Gastspreker: Piet Philipse

Piet Philipse studeerde orgel en koordirectie aan de Zeeuwse muziekschool bij Adriaan Fonteyn. In 1960 startte zijn loopbaan als organist in de Gereformeerde Kerk te Tiel, eerst als invaller en van 1962 met een vaste benoeming, waarna benoemingen volgde in Goes (1964), Hilversum (1975) en in de Wilhelminakerk te Bussum (1985). In september 1967 komt de eerste benoeming als dirigent. (heel populair in die tijd een jongerenkoor). Benoemingen als cantor/organist in de daaropvolgende jaren volgen in Goes, ’s-Gravenpolder, Hilversum, Huizen, Amersfoort en Bussum.

Het belangrijkste vond en vindt Piet Philipse nog steeds probeer van noten muziek te maken die mensen raakt en daar is emotie voor nodig. Durf kritisch zijn op jezelf. Neem geen genoegen met een lagere maatstaf als je een hogere kunt halen. Het publiek verwacht, en terecht, een kwaliteitsnorm die de toets der kritiek kan doorstaan. Natuurlijk zijn er verschillen in kwaliteit tussen diverse koren, denk eens aan de Engelse koorscholen of de beroepskoren in de wereld, maar het mag zijn inziens nooit een excuus zijn om onder je niveau presteren. Hij is bijna een muzikale alleseter als het over koormuziek gaat, mits muziek en tekst gezamenlijk nog wat te zeggen hebben voelt hij zich daar meestal wel bij thuis.

Op dit moment is hij als dirigent verbonden aan het door hem zelf opgerichte Vocaal ensemble Voices en het Wilhelminaconsort uit Bussum en cantor-organist bij de St.Vitusparochie in Naarden. Tevens is hij verbonden als cantor-organist aan de cantatediensten in Bussum die in de periode tussen september en mei op de derde zondag van de maand worden gehouden, waar hij verantwoordelijk is voor de liturgische opzet en de muzikale invulling van de cantatediensten.

Naast het dirigeren van zijn vocaal ensemble bespeelde hij tot 2011 ook het monumentale Flentrop orgel in de Wilhelminakerk te Bussum. Piet is als dirigent betrokken bij het participatie koor in 't Gooi. Zijn jaren lange ervaring als dirigent gaat hij inzetten voor dit mooie doel.