Natuurlezing: Vlinders in de tuin

Bibliotheek Nijkerk

Frieswijkstraat 99

3861 BK Nijkerk

"Vroeger zag je veel meer vlinders." We kunnen ons nu al haast niet meer voorstellen hoeveel dat er moeten zijn geweest. Want het is waar: er waren er veel meer. Tot nu toe zag iedere generatie Nederlanders minder vlinders dan de generatie ervoor.

Vlinders verdwijnen

• Sinds het begin van de twintigste eeuw zijn er zeventien soorten dagvlinders uit Nederland verdwenen.
  • En nog eens tien vlindersoorten staan op het punt uit ons land te verdwijnen.
  • Van de 53 soorten, die nu nog in ons land voorkomen, is ruim de helft zeldzaam of zeer zeldzaam.
  • Meer dan de helft van de vlinders staat op de Rode Lijst.
  • Al in 2013 lieten we weten dat de graslandvlinders met 50% afnamen in Europa.

Al decennia lang vermindert het aantal vlinders in Nederland. Vanaf 1990 volgt De Vlinderstichting nauwgezet de trends van alle vlindersoorten. Het blijkt dat zowel de bedreigde soorten als algemene soorten steeds maar verder achteruit gaan.

Wil jij hier meer over weten? Dat kan. Kars Veling van de Vlinderstichting komt er ons alles over vertellen. Maar ook vooral wat je zelf kan doen om meer vlinders in je eigen tuin te zien!

Gastspreker: Kars Veling

Kars is allrounder en ecoloog. Hij werkt al sinds de beginjaren bij De Vlinderstichting en is in de loop der tijd bij heel veel projecten betrokken geweest. Als persvoorlichter treedt hij regelmatig naar buiten als het gezicht van De Vlinderstichting.

Daarnaast geeft hij veel lezingen en workshops, is dagvoorzitterbij symposia en begeleidt hij studenten bij hun stage of afstudeeronderzoek. Kars is ook actief op sociale media, met name op Twitter.

Kars is verder nauw betrokken bij de Jaarrond Tuintelling.

In dit filmpje kom je meer te weten over Kars